Småt spisende dreng

17. november 2007

Alder:
8 mdr.

Småt spisende dreng

Kære Helen

Jeg har lige læst mine spørgsmål og dine svar fra 1,5 måneder siden, og jeg kan godt se, at der er sket meget siden da. Men det kører stadig ikke optimalt med spisningen, og de 2 natamninger er rigtigt hårde nu, hvor jeg arbejder. Så er igen ude efter nogle af dine gode råd til at komme lidt videre.

Vores dreng er nu 8 måneder og noget småtspisende. Vi prøver alt muligt for at få mere mad i ham, og det er svært. Siden jeg skrev sidst er han dog blevet super til at tygge og er ikke bange for klumper mere. Så vi er da kommet noget videre, og han er meget glad for at tygge på alle former for brød, skorper og kiks.

Men det er svært at få 3-4 gode måltider i ham i løbet af en dag. En dag ser nogenlunde sådan ud:

Han drikker vand af kop til måltiderne og er nu rigtig god til det.

04.30: Ammer

06.00 – 7.00: Står op (har uden problemer nu skåret godmorgen amningen væk for at sikre at han er sulten til morgenmad)

7.30: Grød af boghvede/rismel/majs og havregryn med moset banan, revet æble, mango eller hvad vi nu har. Smørklat. Spiser som regel ret godt, dvs. en dcl. Siden jeg skrev sidst, har vi haft held med at fylde noget havregryn i grøden.

Sover 9.00 – 11.00: Puttes til middagslur med flaske MME.

11.30: Frokost. Prøver med varianter af grøntsagsmos (kartofler, gulerødder, søde kartofler, græskar, ærter) – gerne med blended kylling eller fisk. Nogle gange på risgrød eller med frugtmos for at få det til at glide ned. Vi har også prøvet smørsovs, sur-sød sovs, tomatsovs etc. MEN han spiser kun 5-10 teskefulde og under nogen protest. Efterfølgende glad for at bide i agurk, kiks, tomat, æg eller lign.

Spiser i løbet af dagen oftest lidt frugtmos og yoghurt naturel med müsli. Jeg ved, at han helst ikke skal have yoghurt, men han ELSKER det, og vi vil så gerne have noget mad i ham. Vi putter müsli i, så der er nogle fibre med.

Sover 15.00 – 16.00: Puttes til efter middagslur med flaske MME

16.30: Frugtmos/yoghurt/grød
.
18.30: Aftensmad. Prøver igen med blandinger af ...

Annonce

... grød og grøntsager. Som regel får vi meget lidt i ham. Her til aften kun ca. 10 skefulde. Får smagsprøver af vores mad. Er interesseret men der kommer ikke meget i maven.

19/19.30: Ammes og puttes

22.00: Ammes når jeg går i seng

Mellem 01 og 02: Ammes

På det seneste har vi ladet ham smage på ALT hvad han viser interesse for, også pomfritter, pizza, fisk etc. Han kan lide meget, som han selv får i hånden og lov at fedte med. Men der kommer reelt ikke meget indenbords.

Problemet: Jeg er bange for, at han ikke får nok at spise. Og jeg er bange for, at han snart når en alder, hvor han lukker endnu mere i overfor forskellig og ny mad. Jeg tør ikke skære natamningerne væk, før jeg er sikker på, at han får næring nok, men jeg er TRÆT. Jeg er begyndt at lade ham sutte i kortere tid, og det finder han sig i, men han kræver stadig brystet 2 gange hver nat uanset hvad.

Ofte prøver jeg alt muligt andet for at få ham til at sove (sut, ae, sige schhhh, putte dynen omkring, holde om ham). Det betyder bare, at han bliver mere vågen og kan ligge vågen i op til 1,5 timer, før han endelig får bryst. Han er begyndt at ’snakke’ – dadada, gigagyging, maaaaamaaa – sødt men surt at ligge og høre på om natten i en time. Det er bare for hårdt.

Jeg vil meget gerne blive ved at amme – det optimale ville være tidlig morgen og aften til godnat og når jeg går i seng. Men hvordan kommer jeg videre? Det går mig meget på vedr. maden, for det er jo en af moderens fornemste opgaver at fodre sit barn : ). Det er bare som om, at han virkelig ikke kan lide grøntsager, og det er jo svært at gøre noget ved.

Jeg ved, at han ville spise meget mere, hvis jeg bare gav ham grød og frugt hele dagen, men det går jo ikke. Han er viljestærk – kan nægte grøntsagsmosen længe for så at spise som en vild, hvis jeg overgiver mig og laver majsgrød f.eks.

Han er en lang starut og vejer vel godt 8 kg. Så han er langt fra en tyk baby. Men han tager dog på og er en stærk fyr.

Håber du som altid kan hjælpe os videre.

Mange hilsner
Linda

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.